TA-ledarnas önskelista: Tekniken och AI

Julen och nyåret närmar sig och vad passar då bättre än att låta 12 TA-ledare dela med sig av vad som står på deras önskelista inför det kommande året? Först ut: De tekniska lösningarna och möjligheterna med AI.


Området med störst potential är, inte helt oväntat, AI. Både för att nyttja befintliga system bättre och för att stärka kandidat- och kundupplevelser.

"Systemen borde kunna användas till mer än rekrytering; till exempel kompetensutveckling och succession", säger Anna Cardell, Södra.

Mer automatisering och bättre mappning av kravprofiler

Flera TA-ledare ser att AI kommer spara tid genom att förenkla administrativt tunga delar av TA- och rekryteringsarbetet, till exempel att skriva jobbannonser.

"Vi vill automatisera mer i vår process för att förenkla och skapa tid för att ge värde åt cheferna", säger Erica Arrelöv, Vattenfall.

Fabian Åhlin

Fabian Åhlin, Fortum.

Ett exempel på hur AI kan hjälpa till att effektivisera är att matcha CV mot krav i kravprofil och se hur väl de matchar, samt välja urvalsfrågor.

"Där finns tid att spara. Även personifierade nej-tack-mejl skulle vara möjligt att ta fram", säger Fabian Åhlin, Fortum.

Carolina Emanuelson på Apoteket tittar på transkriberingssystem via Metaview för att spara tid.

"Den ger en analys av det som är sagt, förutom att endast återge det sagda."

Carolina Emanuelson

Carolina Emanuelson, Apoteket.

Skräddarsydda bedömningsankare

Karin Erjeby på Lyko ser en möjlighet att kunna ta fram skräddarsydda bedömningsankare i Chat GPT för att kunna ta fram mer relevanta frågor och få en bättre struktur i bedömningen. Flera TA-chefer hade också gärna sett verktyg för AI-genererade intervjuanteckningar och verktyg som hjälper till att bli mer kompetens- och skillsbaserade.

Jakob Wallöf på Benify berättar att de bland annat tittar på plattformarna Gloat och Eightfold med intresse. Ashby som är ett ATS tycker han är intressant, även om Benify inte överväger att byta ATS.

"Vi hade också velat ha verktyg för den tidigare delen av sourcing och prescreening, där verkar Holly Hires intressant", säger Jakob Wallöf, Benify.

Jakob Wallöf2

Jakob Wallöf, Benify.

Säkerhetsrisker en viktig avvägning

Men att ta in AI är, förutom att hitta rätt system, en utmaning för flera av organisationerna. Säkerhetsrisker behöver vägas mot verksamhetsnytta, vittnar bland annat Linn Landström, Skellefteå kommun och Ellen Fridner på Trafikverket, om.

"Vi har särskilda utmaningar kring det eftersom AI i rekrytering ses som ett högriskområde och att det ännu finns liten forskning kring det. Det ska bli intressant att se vad som händer inom AI kopplat till TA-området", kommenterar Linn Landström.

Sökes: AI-verktyg för screening och en smart schemaläggare

Elisabeth Hjelm på SKF hade gärna velat hitta ett bra AI-verktyg för screening. Det behöver vara användbart för rekryteringar av varierande professioner och senioritet.

"Det enda jag hittat är för högvolymsrekrytering av liknande tjänst. Och den som kan knäcka koden för schemaläggning av intervjuer för fler än två parter, den köper jag av! Det är en utmaning att anpassa intervjuinbjudningar och schemalägga dem effektivt. Jag hade velat kunna skicka ut tre förslag på tider, det fungerar sällan när det är tre eller fler kalendrar som ska synkroniseras", säger Elisabeth Hjelm, SKF.

Elisabeth Hjelm

Elisabeth Hjelm, SKF.

Linkedin Talent Insights modul som analyserar kandidatmarknaden och olika kompetenser hade Carolina Emanuelson på Apoteket vilja ha.

"Den skulle vi vara behjälpta av, eftersom vi har många roller som kräver mycket search och där det hade varit värdefullt att veta om kandidatmarknaden består av 10 eller 100 personer med rätt kompetens."

"I en perfekt värld vore allt integrerat", tycker Karl Odqvist på Atea och han tror att det är det hållet utvecklingen går mot. "Långsiktigt hade man velat ha en portal för allting."

Glöm inte människan

Elisabeth Hjelm på SKF avslutar sin önskelista med en påminnelse om att aldrig glömma människan när mycket kretsar kring teknik, affär och förändring.

"Vi inom TA är här för affären och det finns en massa saker vi kan göra, men vi får aldrig glömma att det är en människa som sitter i andra stolen. Det är människor vi kontaktar, som lagt ner tid på sin ansökan. Så glöm aldrig människan, ta hand om varandra och var snälla!"

 

Råd, stöd & hjälp i utvecklingen av Talent Acquisition?