Begrepp inom Talent Acquisition.
Inom Talent Acquisition finns många begrepp. Här följer kortfattade förklaringar av några av dem.
Workforce planning.
Ett strategiskt arbete med att förutse och planera för framtida kompetensbehov. Planeringen utgår från verksamhetens övergripande strategiska affärsmål och görs proaktivt. Det är en kartläggning av vad för kompetens som redan finns på plats, vad för kompetens som saknas och vilken befintlig kompetens som kan utvecklas. Workforce planning ligger på så sätt till grund för hela kompetensförsörjningsstrategin och omsätts sedan i aktiviteter kopplat till recruitment marketing och andra delar som har ett mer kortsiktigt perspektiv.
Employer Branding.
En övergripande strategi för hur företaget positionerar sig som arbetsgivare. Genom att förmedla företagets kultur, värderingar och förmåner (EVP - Employer Value Proposition) ökar möjligheten att attrahera, engagera och behålla rätt kompetens. Employer branding är en proaktiv och strategisk insats som kan ha positiva effekter på kompetensförsörjningen på kort sikt, men som främst påverkar möjligheterna att rekrytera rätt kompetens på några års sikt. En investering i employer branding kan minska personalomsättningen med 28%.
Recruitment marketing.
En metodik som kombinerar rekryteringsstrategin med taktiska marknadsföringstekniker för att attrahera och engagera potentiella kandidater. Recruitment marketing hjälper verksamheter att effektivt marknadsföra lediga tjänster till rätt kandidater vid rätt tidpunkt och lyfta verksamheten som en attraktiv arbetsgivare.
Kompetensbaserad rekrytering.
En rekryteringsmetod som går ut på att hitta den person som bäst matchar kraven för tjänsten, utan att riskera att fastna i förutfattade meningar och begränsande föreställningar om vem som skulle vara ”rätt person på rätt plats”. Detta ställer krav på en genomtänkt kravprofil, en objektiv urvalsprocess baserad på vetenskap och en hög grad av struktur i alla delar. Förutom ett träffsäkert anställningsbeslut ger det kompetensbaserade arbetssättet en positiv kandidatupplevelse och en inkluderande rekrytering.
Search & sourcing.
Ett strukturerat sätt att identifiera, lokalisera och kontakta relevanta kandidater och målgrupper med syfte att rekrytera till lediga tjänster, eller för att proaktivt bygga nätverk inför framtida rekryteringsbehov. Det här uppsökande arbetssättet är helt avgörande för vissa typer av roller och branscher, men kan även vara effektivt i andra processer där det finns behov av att öka antalet inkommande kvalitativa kandidater.
Diversity & Inclusion.
Diversity and Inclusion (D&I) inom Talent Acquisition innefattar det arbete som görs för att främja en mångfaldig och inkluderande arbetsplats. Det handlar exempelvis om att säkerställa att rekryteringsprocesserna är ickediskriminerande, rättvisa och tillgängliga för alla kandidater, och om att positionera verksamheten som en arbetsplats som är öppen för alla.