Fyra basala delar att fixa till för en bra kandidatupplevelse

Efter att ha mött tusentals kandidater genom intervjuer och olika forum är vi övertygade om att det viktigaste är att börja med att säkerställa att det basala fungerar. Här är våra fyra tips för att lyckas.

Det viktigaste handlar främst om att få kommunikationen med kandidaterna att fungera på ett tillfredsställande sätt. Om din verksamhet har ett någorlunda modernt rekryteringsverktyg ska den basala kommunikationen vara enkel att hantera. Den snabba teknikutvecklingen erbjuder också allt fler lösningar som gör att hanteringen av rekryteringsprocessen blir smidigare. Vårt fokus här handlar främst om vad som är viktigt att säkerställa, oavsett tekniska förutsättningar.

Vårt förslag är att du börjar med att se över nedan beskrivna punkter.

  1. Säkerställ att samtliga kandidater får ett trevligt formulerat ”tack för din ansökan”-mejl. Där är det viktigt att det finns kontaktuppgifter till någon de kan vända sig till vid eventuella frågor. Det vill säga, underteckna inte endast med “Företag X”. Förslagsvis finns även information om hur lång tid det tar innan de kommer att höra något igen. Förmodligen är det någon annan än du som är ansvarig för detta, särskilt om det finns ett rekryteringssystem. Det kan vara värt att tillsammans med de ansvariga för systemet se över hur det är formulerat, så att det inte är ett intetsägande standardsvar som ligger där. Se exempelvis skillnaden mellan nedan första utskick till de som sökt ditt jobb:

Hej! Tack för din ansökan. Vi återkommer så snart vi kan. Mvh, Bolag x”

Hej! Vad roligt att du vill jobba hos just oss! Vi vet att du förmodligen väntar otåligt på ett svar nu. Vi kommer att läsa alla ansökningar kontinuerligt och vi återkommer med besked senast den X/X. Har du några funderingar dessförinnan är du varmt välkommen att kontakta NN på nn@bolagx.se

  1. Tacka nej till alla kandidater som du ser inte kommer bli aktuella - så fort som möjligt.  Du har sannolikt några kandidater som inte matchar kravprofilen och som inte kommer att bli aktuella för rollen, oavsett vad som händer i rekryteringen framöver. Låt dem inte vänta på ett nej tack till processen är helt klar. Det sparar en hel del funderingar och tid för många kandidater. Skulle du senare mot förmodan behöva återkomma till någon av de kandidater som fått ett nej tack, brukar det sällan vara ett problem. Har en kandidat fått ett tydligt och trevligt formulerat nej tack-mejl och dessutom upplevt att den återkopplingen var förhållandevis snabb, är vår erfarenhet att de allra flesta är positiva till att komma tillbaka in i processen.
  1. Alla kandidater som varit på intervju ska givetvis få tydlig feed-back över telefon. Inte via mejl. Det ger kandidaten chansen att direkt få svar på sina frågor, och du kan fånga upp andra funderingar såväl som deras upplevelse av rekryteringsprocessen. När du återkopplar använder du som alltid främst kravprofilen som grund (mer om kravprofilen i kapitel X) och är så ärlig och transparent som möjligt. Bekräfta gärna även kandidatens styrkor och om du tror det kan finnas andra möjligheter framåt för henne, berätta att du gärna ser hennes ansökan igen. Vill ni stärka de som rekryterar med en utbildning i kandidatupplevelse, intervjuteknik och hur man tackar nej? En kompetenshöjning här gör stor skillnad för kandidatupplevelsen. Här är våra utbildningsupplägg. 

  2. Undvik standardformuleringar i dina mejl, genom hela rekryteringsprocessen. Även om du skriver till flera samtidigt är det människor du kommunicerar med. Använd gärna en personlig ton och visa en glädje över att kandidaterna valt att söka till just er.

Har du detta på plats har du kommit en bit på väg. Det finns naturligtvis en hel del till att göra, inte minst när du träffar dina kandidater. Här är alla detaljer som mottagandet och hur rummet uppfattas relevanta. Och självklart behöver den som intervjuar göra det på ett bra och respektfullt sätt. Ett effektivt sätt att höja lägsta nivån hos alla involverade är att satsa på en digital rekryteringsutbildning.

Stort lycka till med att utveckla er kandidatupplevelse! 

Tips för att lära dig mer:

Läs denna artikel - Kandidatupplevelse - ni är två som väljer!

Läs denna guide med tips på hur du förbättrar dina kandidatupplevelser. Klicka på bilden nedan för att läsa den direkt eller spara ner den på din dator. 

Ny uppmaning till handling