Så är vi organiserade: TA-funktionen på Arbetsmiljöverket

Sättet att organisera TA-funktionen skiljer sig åt. För att ge en bild av de organisationer som är intervjuade i den här artikelserien har vi ställt frågor till var och en av TA-ledarna om just deras organisering. Här berättar Anna Skrufve, enhetschef rekrytering och HR-stöd, på Arbetsmiljöverket, om sin TA-funktion. 

Hur är ni organiserade?

- Arbetsmiljöverket står inför en omorganisation men har idag en HR-avdelning med tre enheter som leds av en avdelningschef och har varsin enhetschef. En av dessa är rekrytering och HR-stöd. Där ingår rekryteringsteam som bistår i operativ HR-administration, lön och employer branding. Den består av sju personer. Den andra enheten består HR-partners, en delad roll som chefsstöd och som också rekryterar. Vi arbetsleder även dessa fem HR-partners i rekrytering. Den tredje enheten är Lärande och utveckling som arbetar med utbildningsproduktion och strategisk kompetensförsörjning, ledarskap, medarbetarskap och kultur.

- Min enhet arbetar bland annat med rekrytering, och knyter ihop intern kompetensutveckling med den långsiktiga kompetensförsörjningsplaneringen. Vi har en HR-specialist som ska jobba mer strategiskt och jag som chef är också ganska operativ i det. Jag har ett eget intresse för och driv att förändra, utveckla och prova på. Jag vill att vi ska ta steg framåt och har förutsättningar för det. Men det krävs tid och resurser, vi är sju totalt och tre på heltid med rekrytering.

Anna Skrufve, Arbetsmiljöverket.

Hur ser ansvarsfördelningen ut gällande den strategiska kompetensförsörjningen?

- HR partners har direktkontakt med chefen och är det nära chefsstödet. De är med och planerar, och tänker framåt i den strategiska planen. De har ett nära samarbete med mina rekryteringspartners som jobbar operativt. Det gäller att ha bra samarbete så i första hand ska rekryteringspartners stötta i rekrytering och i nästa steg HR-partners. Vi måste kunna överlämna information och lägesbilder. Och sen har vi den långsiktiga kompetensförsörjningen som ska följas upp, där ska vi jobba mer för att få det systematiskt. Nu är vi mycket mer här och nu. Vi behöver prata internt om hur vi gör det. 

Anna Skrufve Arbetsmiljöverket
Anna Skrufve, enhetschef rekrytering och HR-stöd, Arbetsmiljöverket.

Vilka delar utöver det operativa TA-arbetet ingår i ditt eller teamets ansvar?

- Employer branding. Vi har implementerat och utvecklat vår rekryteringsprocess och utbildat chefer i det. Målet är att alla ska ha förståelse för och se nyttan med sättet vi jobbar på. Det är kopplat med vårt EVP. Det är en viktig nyckel i framgångsrik kompetensförsörjning. Vi har skapat ett nytt arbetsgivarerbjudande och behöver jobba ihop det och fortsätta utveckla det. Ett nytt koncept togs fram 2024. Framtida behov och den operativa rekryteringen behöver knytas ihop, liksom intern kompetensväxling och karriärvägar. Vi behöver jobba mer integrerat med varandra för att skapa det värdet. Där ingår lön också. 

Vilka delar skulle ni kunna eller önska ta er an som HR eller en annan funktion gör idag?

- Vi jobbar redan så pass nära varandra. Vi har kandidatresan från att attrahera till att rekrytera inom vårt scope. 

Hur samarbetar ni kring Learning & Development och kompetensväxling? 

- Eftersom vi är en organisation med stor intern expertkunskap bedriver vi mycket kompetensutveckling internt. Detta arbete behöver planeras klokt och vi behöver ta vara på möjligheterna att både fysiska och digitala utbildningar. Möjligheten med digitala utbildningar gör att det inte blir lika sårbart, till exempel kan vi spela in föreläsningar med interna experter. Vi jobbar tillsammans för att det ska fungera.

Anna Skrufve, Arbetsmiljöverket.

När det gäller våra arbetsmiljöinspektörer så arbetar vi för att det ska vara lättare att rekrytera de rollerna löpande istället för att ha ett startdatum om året. Det blir mer agilt och där tycker jag samarbetet med Lärande och utveckling fungerar bra. 

Bygga upp, utveckla eller bemanna en TA-funktion? Vi hjälper er!

TA Talks.

TA Talks är en artikelserie där HOME of Recruitment har låtit intervjua tolv ledare inom svensk Talent Acquisition i olika branscher och sektorer för att undersöka vad dessa ledare arbetar med och utmanas av just nu. Genom artikelserien får du som läsare en överskådlig ögonblicksbild av TA i Sverige idag. Artikelserien gjorde första gången hösten 2024. Detta är den andra omgången. Samtliga artiklar i TA Talks hittar du här på bloggen.

Vill du höra om hur vi kan stötta dig? Vi lyssnar, bollar och krokar arm i din fortsatta resa! Läs mer om våra tjänster och hur vi stöttar er med allt inom Talent Acquisition. Kontakta oss här så hör vi av oss inom kort!