Så räknar du fram värdet av effektiv rekrytering
Vet du när rekrytering går från att vara en kostnad till att bidra med värde? Förstå affärsnyttan av strategisk kompetensförsörjning (Talent Acquisition) genom att kalkylera utifrån era specifika förutsättningar. Här är ett smartare sätt att räkna.
Er organisation har unika förutsättningar och utmaningar när det kommer till att attrahera, rekrytera och behålla rätt kompetens. Utan rätt kompetens på plats når ni inte era organisatoriska mål, tillväxt eller resultat. Så långt är de flesta med. Men när det kommer till att investera i utveckling av processer, metoder eller verktyg, eller i strategiska förändringsprojekt, saknas ofta siffror och mätetal som visar på affärsnyttan med talent acquisition i kronor och ören.
- Ska vi få gehör för att investera så behöver vi visualisera vad organisationen tjänar på att göra förändringen. För att veta om Talent acquisition-strategin är effektiv, behöver vi ta reda på kostnaden för att få rätt person på rätt plats. Det säger John Sagrelius, CCO på Home of Recruitment.
Statistiken talar sitt tydliga språk: 7 av 10 svenska företag har svårt att rekrytera. Och var fjärde rekrytering misslyckas helt. Men många räknar också fel vid budgeteringen av kompetensförsörjning.
- De räknar bara på annonsering och rekrytering men missar den mest kritiska delen: tiden till full produktivitet.
Time to productivity
Time to productivity, TTP, går ut på att räkna in de kostnader som krävs för att attrahera, rekrytera och få rätt person att börja leverera värde. Tiden det tar kan skilja sig stort i antal månader, beroende på vilken roll och arbetsplats det handlar om, liksom om vilken kompetens och erfarenhet den nyrekryterade har.
- För att räkna hem investeringen i nya medarbetare är TTP ett bra avstamp.
När börjar den nya medarbetaren leverera?
Första steget i kalkylen är redan när ni tar fram kravprofilen. Ställ er frågan: hur lång tid förväntar ni er att det tar tills den nyrekryterade börjar leverera enligt förväntan? Enklast sätt att få reda på detta är att konsultera närmaste chef.
Låt säga att tiden till leverans enligt förväntan tar tio månader. Nästa fråga blir: vilka kostnader har ni under den perioden? Utgår vi från en månadslön på 50 000 kronor så blir kostnaden ungefär 75 000 kronor i månaden.
Till det ska rekryteringskostnaden läggas på. Räknar vi in tiden som kollegor och rekryterande chef behöver lägga, så får vi fram en övergripande siffra som vi kan börja att beräkna. I detta exempel blir det ca 520 000 kr från en första annons till att personen har onboardats.
- Det här sättet att kalkylera fram affärsvärdet är nyttigt, eftersom du får kopplingen till affärsmålen så tydligt. Räkna till exempel på vad kostnaden blir vid X antal anställda och Y procent i personalomsättning, säger John Sagrelius.
John Sagrelius, CCO - HOME of Recruitment
Nyttan när rekryteringstiden kortas ner
Det är intressant att räkna på vad som händer om vi kan korta ner tiden tills den nya medarbetaren levererar optimalt. Med räkneexemplet ovan blir besparingen 15 procent för varje månad tiden till full produktivitet kan kortas ner. Det blir också tydligt att varje rekrytering där den nyanställda lämnar innan tolv månader, måste ses som en förlustaffär.
Vad kostar egentligen en felrekrytering?
En vanlig uppskattning för en felrekrytering är 700 000 kronor. Den är tagen ur en rapport från Öhrlings PricewaterhouseCoopers (nuvarande PwC), 2006: Småföretagens vardag. En rapport om problem och möjligheter bland svenska småföretag.
- 700 000 kronor är med andra ord en gammal siffra som vi dessutom inte vet exakt hur den är beräknad. Time to productivity är ett bättre sätt att räkna eftersom det blir enklare och mer konkret att utgå från de förutsättningar som råder i ens egna organisation, säger John Sagrelius.
Rätt person på rätt plats – och fullt produktiv
Avslutningsvis finns det stora besparingar att göra på olika ställen längs vägen, men den stora utväxlingen av kvalitativa TA-investeringar görs bäst genom att se holistiskt på processen.
- Här är Time to productivity, eller TTP, en utmärkt ”kompis”. Poängen är att sluta se rekrytering som processen för att få rätt person på rätt plats. Se det istället som processen att få rätt person, på rätt plats, och fullt produktiv, säger John Sagrelius.
Vill du ha strategiskt stöd för att välja rätt talent acquisitionstrategi och träffsäkrare urvalsmetoder som snabbare leder fram till rätt person på rätt plats? Vi hjälper dig gärna! Kontakta oss här eller maila John Sagrelius.
GUIDE: Ta er Talent Acquisition till nästa nivå - från operativ rekrytering till strategisk kompetensförsörjning
Det här är guiden för dig som vill förstå skillnaden mellan rekrytering och Talent Acquisition, eller som vill förflytta ert TA-arbete. Här får du argument som hjälper dig att övertyga din omgivning om att ta klivet från fokus på rekrytering till Talent Acquisition. Läs mer och ladda ner - klicka på bilden nedan.