Rekrytering On demand - en smart affär.
Lotta Kantsjö är ansvarig för HOME of Recruitments On demand-tjänst. En smart tjänst där kunden snabbt kan få ett flexibelt stöd och kapade arbetstoppar samtidigt som en egen pipeline av kandidater byggs upp.
Lotta Kantsjö är Talent Acquisition-specialist och har arbetat med rekrytering i 15 år. Hon har tidigare varit chef samt egen företagare och upptäckte då tjusningen i att bygga ett eget team.
"Rekrytering är den roligaste arbetsuppgiften! Med min bakgrund kan jag arbeta rådgivande och konsultativt."
De senaste åren har Lotta Kantsjö varit uthyrd som konsult från HOME of Recruitment på längre uppdrag för Tele 2 och Afry och inom kommun innan hon för tre år sedan övergick till att bli intern rekryterare och ansvarig för HOME of Recruitments On demand-tjänst.
Flexibel lösning som bygger kundens egen pipeline.
En vanlig konsultlösning inom TA är att man hyr in en konsult på heltid till sitt TA-team, exempelvis för att få stöd under en period av högre arbetsbelastning.
”Vi ser att många kunder inte har behov av ett heltidsstöd, utan kanske har en eller flera rekryteringar man behöver hjälp med under en viss period, utan att det är ett heltidsuppdrag”, berättar Lotta.
Här är många vana vid att de då behöver söka en eller flera externa byråer som anlitas för ett uppdrag åt gången.
”Det här blir både kostsamt och tar väldigt mycket tid från de rekryterande cheferna som så att säga behöver onboarda nya konsulter till respektive uppdrag. Dessutom blir denna traditionella lösning en quick fix här och nu, och inget som bygger kundens Employer brand långsiktigt”, säger Lotta.
On demand innebär att Lotta Kantsjö - eller någon annan från HOME of Recruitment - fungerar som en inhouse-konsult, men för enstaka uppdrag. Det operativa arbetet görs alltså i kundens system och i kundens namn, men bara för det exakta behovet. Lotta jobbar då antingen på plats hos kund eller från HOME of Recruitments kontor i centrala Stockholm.
Fördelen med att anlita rekryterare On demand är framförallt flexibiliteten och att rekryteraren bygger upp kundens egen pipeline av kandidater och lär känna verksamheten i kundens egen fysiska och digitala miljö.
"Det blir ett sant partnerskap, där det är fullständig transparens i samarbetet. Upplägget går att skräddarsy exakt efter kundens behov."
Lotta Kantsjö, HOME of Recruitment.
"Det kan handla om en eller ett par roller som behöver tillsättas, där befintliga interna resurser inte har tid. Senare under året kanske det uppstår fler behov, och då är konsulten inkörd i kundens system och har redan lärt känna några av de rekryterande cheferna. Timarvodet gör också att det i princip alltid blir en mer kostnadseffektiv lösning jämfört med att köpa ett uppdrag 'på stan'."
"Det kan också gälla volymuppdrag som traineerekrytering eller sommarrekrytering, där det blir en topp med mycket att göra. Vi har sådana uppdrag för Axel Johnson där det kan vara 500 sökande. I sju år har vi också skött Ateas traineerekrytering där de söker ungefär fyra personer per år. Jag är jättestolt över de projekten!"
Kapar arbetstoppar och ger strategiska råd.
Ett annat exempel på On demand är inom en myndighet där det finns ett ramavtal och där Lotta Kantsjö hjälper till att kapa arbetstoppar åt den interna TA-funktionen.
Eftersom en stor del av HOME of Recruitments affärsidé handlar om att våra kunder ska bli mer självständiga när det kommer till kompetensförsörjning, kan en del av ett On demand-uppdrag handla om att implementera ett ATS (Applicant Tracking System) som konsulten sedan använder för att stötta kunden i kommande rekryteringar. Det här blir aktuellt främst för mindre kunder, som kommit till en punkt där de har ett behov av ett eget ATS för att kunna hantera vissa roller helt på egen hand och vissa med stöd av On demand-tjänsten.
"Vår målgrupp är de som kan och vill göra saker på egen hand men som inte mäktar med rekryteringen. Det kan vara TA-chefer, HR-chefer och vd:ar i mindre bolag som behöver ha hjälp från insidan. Istället för att köpa rekryteringen av ett rekryteringsföretag går jag in och agerar utifrån verksamhetens varumärke", beskriver Lotta.
Kundens insats: tid till förarbetet och redo att svara på frågor.
För att On demand-tjänsten ska bli så lyckad som möjligt krävs rätt förutsättningar från kunden.
"Det behövs tid till att göra kravprofilsarbetet ordentligt. Där behövs närvaro och delaktighet av rekryterande chef", säger Lotta.
"Längs vägen dyker det alltid upp frågor som vi behöver svar på för att bäst kunna lösa kundensuppdrag. Där behövs tillgänglighet tillrätt personer. Vi behöver lära känna kundens behov och system och ju mer tid vi lägger i början av processen, desto bättre blir resultatet."
Anki Stafwerfeldt och Lotta Kantsjö, HOME of Recruitment.
Fördelar med HOME of Recruitments On demand-tjänst:
- Flexibel lösning: kunden slipper anlita en konsult på heltid under flera månader och kan istället få precis så mycket hjälp som behövs, per timme.
- Konsulten arbetar under kundens varumärke och i kundens system. Därför byggs kundens egen pipeline av kandidater i rätt målgrupper.
- När konsulten arbetar i kundens egna system ges en transparent överblick över processen. Uppföljning av KPI:er blir också transparent, till exempel kandidatnöjdhet.
- Genom konsulten erbjuds strategisk rådgivning i kompetensbaserad rekrytering utöver exempelvis kapade arbetstoppar. Kunden utmanas att utveckla sina egna processer.
- Konsulten erbjuder hjälp med plattformar och digitala verktyg.