The Magnet Employer Branding Awards 2024

HOME of Recruitments CCO John Sagrelius var en av årets jurymedlemmar i Magnet Awards - Sveriges största tävlingsarena för intern och extern arbetsgivarkommunikation. Vi ställde några frågor om hans juryarbete och upplevelse av året bidrag och tävling. 

 
Varje år belönar The Magnet Employer Branding Awards svenska arbetsgivare som visar hög strategisk och kreativ nivå i kombination med mätbara resultat. Juryerna använder fyra huvudkriterier för bidragsbedömning – Strategi, Genomförande, Kreativitet och Effekt.
 
The Magnet Awards består av 8 jurygrupper, och John Sagrelius, CCO på HOME of Recruitment, var alltså en av jurymedlemmarna i kategorin Employer brand - Tech. Tillsammans med medlemmar från bland annat Northvolt, Learnifier och Remote bedömde han bidragen och korade vinnaren. Här delar han med sig av juryarbetet och tävlingen: 
 

Hur kommer det sig att du blev utsedd till jurymedlem för just den kategorin?

"Ja, det undrar jag med - jag blev helt enkelt kontaktad. Men anledningen till att jag tackade ja är att just den här juryn arbetar med kombinationen TA-frågor, Employer Branding och HR-Tech - tre frågor som jag brinner lite extra för och har arbetet med länge. Och det är oerhört givande att få sätta ljus på bidrag som lyckats med att tillämpa tech-lösningar när det är som bäst - det vill säga gör skillnad för människor."

Vad bedömde ni i kategorin Employer brand - Tech?

"Kategorin är bred och kan innefatta rekrytering och employer branding såväl som onboarding, learning & development eller offboarding. En viktigt del i bedömningen är att själva tillämpningen av teknologi är innovativ och/eller väl anpassad för uppgiften. En annan är att det löser en specifik utmaning på ett nytt eller annorlunda sätt. Sedan är kanske det mest avgörande att det går att se resultat eller mäta effekt av det."

Vem blev vinnare i kategorin och vad tycker du var extra spännande med just deras arbete?

"Vinnare blev Nordea tillsammans med byrån Pipelabs och kampanjen 

"Attrahera icke-traditionella Talangpooler".

Vår motivering var:
Genom strategiskt tänkande och välanpassade marknadsföringsinsatser har detta bidrag framgångsrikt lyckats locka till sig talanger som tidigare inte varit representerade inom deras bransch. Med en tydlig idé om att nå ut till bredare och en process anpassad till målgruppen har detta bidrag lyckats skapa engagemang och hålla kandidaten i handen hela vägen. Idén är skalbar och verktygen är väl valda efter ändamålet.

Det jag personligen gillade med bidraget var att de lyckades knyta ihop en tydlig problemformulering hela vägen till påvisat resultat. Ett lite medskick till nästa års bidrag, för vi i juryn hoppas på att få in ännu fler bidrag till Tech-kategorin nästa år."

Vad tyckte du om årets bidrag?

"Generellt hög nivå! Och det är härligt att se att så många pristagare var uppenbart stolta över att få ett pris."

Varför anser du att det är viktigt att arbeta med sin employer brand?

"Det finns många perspektiv på varför det är viktigt. För arbetsgivare är det nyttigt att tänka ur kandidatens/medarbetarens perspektiv för att långsiktigt lyckas med sin kompetensförsörjning och att utvecklas som arbetsgivare. Tänker man steget längre är det även viktigt för att ge kandidater en bra och transparent bild av själva rollen/jobbet/arbetsgivaren. Sedan fortsätter det vara konkurrens om kompetens så det är viktigt att som arbetsgivare både hålla sig
relevant och särskiljande i kampen om kandidaterna."

Vad vill du se på nästa års event?

"Jag skulle gärna se ännu fler bidrag i Tech-kategorin, för jag vet att det finns många arbetsgivare, kampanjer och projekt där ute som förtjänar lite strålkastarljus." 

Några andra reflektioner som du tar med dig?

"Det blev en mycket trevlig kväll! Bra arrangerat, välförtjänta vinnare och jag hade dessutom förmånen att umgås med ett mycket trevligt gäng!"

/John Sagrelius 

John Sagrelius

Nyfiken på att se de andra kategorierna och vinnarna?

Då kan du göra det här - The Magnet Awards 2024