HOMEs bidrag till ett hållbart samhälle

HOME of Recruitments affärsidé fokuserar på att förbättra rekryteringsprocesser och strategier för kompetensförsörjning vilket stärker arbetsgivare samtidigt som det bidrar till samhällsnytta genom en mer inkluderande och välfungerande arbetsmarknad.

 

HOME of Recruitment blev nyligen utsedda till Gasellföretag 2024 av Dagens industri. Nu hoppas grundarna av bolaget på att nomineras till priset Årets Impactgasell. 

"Vi hjälper våra kunder att förbättra rekryteringsprocesser och strategier för kompetensförsörjning. Det gör skillnad för enskilda individer, för företags lönsamhet och framgång och för 'mänsklig hållbarhet' på ett samhälleligt plan."

Josefin Malmer, en av tre grundare av HOME of Recruitment. 

Årets Impactgasell

Näringslivet har en central och viktig roll i att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål. För att uppmuntra och synliggöra detta arbete har Di Gasell tagit fram ett nytt hederspris, Årets Impactgasell.

Priset är framtaget för att premiera tillväxtbolag som särskilt satsar på att agera för att lösa prioriterade samhällsproblem och styra mot mätbara positiva utfall. Priset går till ett Gasellföretag som, utöver att ha en stark tillväxt, också använder företagandet för att påverka samhället i en mer hållbar riktning.


Vill nominera HOME of Recruitment till hederspriset Årets Impactgasell? Här kan du enkelt skicka in din nominering till Dagens Industri. Stort tack på förhand, vi uppskattar ditt stöd!


HOME of Recruitments motivering

En mer inkluderande kompetensförsörjning bidrar till 'mänsklig hållbarhet' och samhällsnytta på flera sätt:

Främjande av jämlikhet och rättvisa

När alla individer, oavsett bakgrund, får lika möjligheter på arbetsmarknaden, minskar diskriminering och främjas social rättvisa. Detta leder till ett mer jämlikt samhälle där fler kan bidra med sin kompetens och sina unika erfarenheter.

Optimalt utnyttjande av kompetens

Genom att aktivt rekrytera från bredare kandidatgrupper matchas talang och färdigheter bättre med arbetsmarknadens behov. Detta säkerställer att kompetens inte går förlorad på grund av fördomar eller ojämlik tillgång till möjligheter.

Starkare innovation och kreativitet

Mångfald i en arbetsstyrka främjar ett bredare spektrum av idéer och perspektiv, vilket driver kreativitet och innovation. Företag med en diversifierad arbetsstyrka har större potential att anpassa sig och utveckla nya lösningar, vilket bidrar till ekonomisk tillväxt och hållbarhet.

Social sammanhållning och minskad arbetslöshet 

Genom att inkludera fler grupper i arbetslivet minskar arbetslösheten, vilket minskar sociala och ekonomiska klyftor. Detta bidrar till stabilitet och minskade sociala spänningar, eftersom fler har möjlighet att vara självförsörjande och delta aktivt i samhället.

Ekonomisk tillväxt och produktivitet

Ett inkluderande arbetsliv där människor med olika erfarenheter och bakgrunder kan bidra skapar en dynamisk arbetsmiljö, vilket ökar produktiviteten. Fler aktiva deltagare på arbetsmarknaden betyder också en större skattebas och därmed starkare finansiering av offentliga tjänster.

Förbättrat arbetsgivarvarumärke och konkurrenskraft

Företag som satsar på inkludering attraherar ett bredare spektrum av talanger och kan därför bli mer konkurrenskraftiga på global nivå. Ett starkt arbetsgivarvarumärke som värderar mångfald är dessutom en viktig faktor för att behålla kompetens och skapa en positiv företagskultur.

Vill du nominera oss?

Sammantaget skapar en mer inkluderande kompetensförsörjning en starkare, mer rättvis och hållbar arbetsmarknad som gynnar hela samhället genom att främja ekonomisk tillväxt, innovation och social integration.

Håller du med och vill nominera HOME of Recruitment till hederspriset Årets Impactgasell? Här kan du enkelt skicka in din nominering, som vi såklart uppskattar massor.

Anki Josefin och Stefan nätverksträffen 2 sept 2024Anki Stafwerfeldt, Josefin Malmer & Stefan Holm, grundare av HOME of Recruitment

Vill du komma i kontakt med oss. Skriv till oss här eller slå en signal. Vi ser fram emot att höra av dig!