Kandidatupplevelse - vad är det? #1

11 min.
feb 2018

Rekryteringspodden är för dig som rekryterar - ofta, sällan eller jämt.
Idag talar vi om kandidatupplevelse. Vad är det? Och vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till för att kandidaterna ska få en bra upplevelse av er rekryteringsprocess?

Vi diskuterar:
  • Rekrytering är också marknadsföring
  • Kandidater är potentiella kunder
  • Rekryteringsprocessen kan påverka köpprocessen
  • Gör era kandidater till kunder och ambassadörer
  • Öka sannolikheten att få kandidaterna att söka igen
  • 2 av 3 sökanden väljer att inte söka jobb hos företaget igen
  • Vikten av kommunikation i processen
  • 8 dagars regeln du bör känna till
Medverkande
Anki-Stafwerfeldt-circle
Anki Stafwerfeldt, HOME of Recruitment
Josefin-sv
Josefin Malmer, HOME of Recruitment
Om Anki Stafwerfeldt

Konsult och medgrundare av HOME of Recruitment. Utbildar inom kompetensbaserad rekrytering och kandidatupplevelse och agerar bollplank för HR och TA-team som vill skapa en TA-funktion i världsklass. Hjälper även våra kunder att rekrytera chefer och specialister på olika nivåer.

Om Josefin Malmer

Konsult och medgrundare av HOME of Recruitment. Utbildar inom kompetensbaserad rekrytering. Spetskompetens inom rekrytering; kompetensbaserade urvalsmetoder, arbetspsykologiska testverktyg, intervjumetodik, assessment, personbedömning och design av urvalsprocesser.

Sammanfattning

Idag talar vi om kandidatupplevelse. Vad är det? Och vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till för att kandidaterna ska få en bra upplevelse av er rekryteringsprocess?

Innehåll i avsnittet 

Anki och Josefin diskuterar vikten av att ge sina kandidater en bra upplevelse när de söker ett jobb hos dig. En bra rekryteringsprocess ska inte bara leda till att hitta rätt person för rollen du rekryterar till, utan är lika viktigt för att bygga företagets employer brand - så kallat arbetsgivarvarumärke. För rekrytering är också marknadsföring mot potentiella medarbetare. Dessutom gör rekryteringsprocessen och köpprocessen hand i hand eftersom dina kandidater även är befintliga kunder eller potentiella kunder till dig, vilket innebär att deras upplevelse i den ena processen påverkar den andra. Så genom att förbättra dina kandidatupplevelser kan du få dina kandidater att bli kunder eller till och med dina ambassadörer, genom att de delar sin positiva upplevelse av ditt företag och varumärke med andra. Det ökar också sannolikheten att de söker ett jobb hos dig igen i framtiden. Generellt ser statistiken inte så positiv ut - 2 av 3 sökanden säger sig inte vilja söka jobb hos företaget igen. Det finns flera viktiga delar i processen som påverkar kandidatens upplevelse, men den enskilt viktigaste är kommunikation. Genom att vara konsekvent och kommunicera till alla kandidater om vad som händer och när de kan förvänta sig att höra från dig igen så får du betydligt mer nöjda kandidater. Enligt en undersökning från Academic Work så är den gyllene regeln hos kandidaterna att få en återkoppling inom 8 dagar från ett företag där de har sökt en tjänst. Se till att du återkopplar till dina kandidater inom den tidsramen.