Sju tips för en lyckad matchning av inhousekonsult

Det finns en rad framgångsfaktorer som definierar de mest lyckade matchningarna mellan kund och inhousekonsult för att stärka den strategiska kompetensförsörjningen. Här får du veta vilka de är.

En inhousekonsult är en konsult med rekryteringskompetens som arbetar med rekrytering och med att bygga kundens arbetsgivarvarumärke, inifrån verksamheten. Inhousekonsulten arbetar på plats hos kund, i kundens system med rekryteringsprocesserna och tillsammans med kundens chefer.

Av kandidaten uppfattas inhousekonsulten som en del av det rekryterande företaget. Det är alltså ett gyllene mellanläge jämfört med en anställd rekryterare eller en rekryterare från ett externt rekryteringsföretag.

Sju framgångsfaktorer för en lyckad matchning

Vid anlitande av en inhousekonsult för att stärka den strategiska kompetensförsörjningen finns det en rad framgångsfaktorer, menar Stefan Holm och Anki Stafwerfeldt, båda grundare av och konsulter på HOME of Recruitment.

1. En tydlig strategi för kompetensförsörjningen

En arbetsgivare som har analyserat sina behov och kommit fram till vilken strategi som bäst förser den med den kompetens som behövs, kommer bättre kunna lösa sina behov än den som rekryterar ad hoc.

"Många gånger är det en klok sak att bygga en Talent Acquisition-funktion som består av både intern expertis och extern hjälp. Inte minst för att få till den gummibands-effekt som gör att toppar och dalar i rekryteringsbehoven kan lösas utan att behöva rekrytera in rekryteringskompetens eller säga upp rekryterare när efterfrågan viker. Med det synsättet kan man också bygga ett långsiktigt partnerskap vilket borgar för högre kvalitet och bättre flöde eftersom leverantören lär känna kundens behov på djupet."

Stefan Holm, grundare och konsultchef på HOME of Recruitment

 

2. Ett väldefinierat behov

Ni som kund behöver göra en ordentlig analys av era kompetensförsörjningsbehov här och nu, och på sikt. Vad är det ni ska åstadkomma och vilken kompetens krävs för att lösa uppdraget? Här behövs också en diskussion om hur lång tid det kan tänkas ta att lösa varje rekrytering, då tiden det tar att rekrytera olika kompetenser kan skilja sig mycket, beroende på utbudet på kompetensmarknaden. Det behövs också en diskussion och en plan för hur vi kan marknadsföra oss på längre sikt, samt bygga pipelines av kandidater för att möta det framtida behovet av kompetens.

3. En tydlig budget

Utan att veta vad en lösning får kosta blir det svårt att matcha rätt konsult på rätt nivå. Ju mer flexibel du som kund är kring debiteringen, desto större sannolikhet är det att matcha rätt konsult som möter dina behov.

Stefan Anna och Evelyn

Stefan Holm, konsultchef, Anna Papatziamos & Evelyn Fjellsdotter, inhusekonsulter på HOME of Recruitment

4. En god framförhållning

När behoven är identifierade är det dags att söka efter rätt inhousekonsult. Och här är rådet att göra det i god tid. Ju tidigare, desto bättre. Helst med några månaders framförhållning. Matchningen mellan er som kund och rätt konsult är a och o, och det krävs tid för att säkerställa att den blir rätt.

5. En tydlig kravprofil

"Som i all rekrytering bör vakanser fyllas mot en tydlig kravprofil. Vi måste veta vad det är för slags kompetens och erfarenhet vi behöver för att nå de mål vi har. Det gäller så klart också inhousekonsulter. Ska han eller hon vara med och bygga upp er Talent Acquisition-funktion? Eller komma in och börja leverera i en redan etablerad funktion? Vilka typer av rekryteringar är det som ska genomföras?"

Anki Stafwerfeldt, grundare och konsultchef på HOME of Recruitment

Ett gott råd att utgå ifrån är att se till att den inhousekonsult ni anlitar besitter kompetens om rekryteringshantverket, eftersom det är just det som är avgörande för att lyckas i rollen. Kombinerat med hög kapacitet och att lära nytt finns goda förutsättningar att få till en lyckad matchning. Antal års erfarenhet säger egentligen inte så mycket om hur bra någon är på att rekrytera.

Img-3-rekrytering-Home

Lea Skånberg & Evelyn Fjellsdotter, inhousekonsulter - "HOMEies" - utbyter erfarenheter på "HOME Coming Day" hos HOME of Recruitment

6. En leverantör som värnar om konsulternas utveckling

De bästa konsulterna är de som verkligen vill vara det för att de trivs med att komma in till kunder och bidra med värdefull kompetens och för att lösa kundens utmaningar. Konsulter som tillhör ett konsultföretag som satsar på deras trygghet, kompetensutveckling och välmående kommer ha mer att bidra med ute hos kund. Att välja en konsult från ett konsultföretag som värnar om sina medarbetare, gynnar därför er som kund.

7. Gott om tid att onboarda inhousekonsulten

Ni som kund kommer snabbare få en fullt produktiv inhousekonsult när han eller hon fått tillräckligt med tid vid starten för att lära känna organisationen och de rekryterande cheferna.

Anlita en inhousekonsult från oss

Vill ni ha stöd i den strategiska kompetensförsörjningen eller hitta er nästa inhousekonsult? Vi på HOME of Recruitment hjälper er gärna för er optimala matchning! Läs mer om våra inhousekonsulter här och tveka inte att kontakta Stefan Holm eller Anki Stafwerfeldt för mer information.