Förbättra er kandidatupplevelse

Kundupplevelse har de flesta organisationer stort fokus på, med all rätt. Kandidatupplevelse förtjänar samma fokus. Här är några enkla tips från oss.

Vad tycker dina kandidater om att söka jobb hos dig? Alla kandidater, inte bara de som kommit på intervju. Vad upplever kandidaterna när de läser en annons, när de söker tjänsten, när de inväntar återkoppling, när de eventuellt kommer på intervju – och vad upplever de som inte kommer på intervju? 

Kandidater är ofta även kunder 

Kandidater är ofta kunder. Eller kunde ha varit. För många företag är kandidaterna tydligt även kunder, på ett eller annat sätt. Eller kunde ha blivit, om de hade fått en positiv upplevelse i jobbsökarprocessen. Att söka jobb är ofta tidskrävande, kanske är det drömjobbet man sökt? Att då bli nonchalant bemött blir en otroligt negativ upplevelse som man dessutom minns. Ofta i flera år. Många är de kandidater som vittnar om att de slutat vara kund – eller undvikit att bli kund – hos en organisation där de haft negativa kandidatupplevelser.  Det omvända gäller också. En positiv kandidatupplevelse kan leda till att man behåller eller får en ny kund.  

Fick inte jobbet – men ändå ambassadör 

Att inte få ett jobb är inte det som avgör om upplevelsen är positiv eller negativ. Det är ok att få ett ”nej tack” om man dessförinnan blivit professionellt bemött. Bland de kandidater som fått en negativ upplevelse är det enligt flera studier ungefär 1 av 3 kandidater som kan tänka sig att söka jobb igen hos samma organisation. Har man istället en positiv upplevelse, dubbleras den siffran. Eftersom att det råder en kandidatbrist i många branscher och yrkesgrupper idag, har de flesta inte råd att tappa så många kandidater – flera av de kan ju vara rätt längre fram. Om de söker igen vill säga.  

Tips för positiva kandidatupplevelser 

Så vad ska man då göra för att kunna skapa ännu bättre kandidatupplevelser? Återigen visar studier ett flertal faktorer som är viktiga att se över och ta hänsyn till. Positivt är att det sällan kräver några större investeringar att säkerställa att det här fungerar under rekryteringsprocessen.  

Till en början finns det några avgörande punkter i den löpande kontakten med kandidaterna som helt enkelt bara ska fungera. Börja med att säkerställa dessa: 

  1. Alla kandidater ska få ett trevlig formulerat ”tack för din ansökan”-mejl. Har ni ett rekryteringssystem ska detta fungera, det är värt att kolla upp hur det är formulerat och vad det innehåller. Det bör innehålla kontaktuppgifter till dig eller den som är ansvarig, samt gärna översiktlig information om hur lång tid det beräknas ta innan ni hör av er igen.  
  2. Tacka nej till alla kandidater som du ser inte kommer bli aktuella – så fort som möjligt. Vänta inte till tjänsten är tillsatt.
  3. Alla kandidater som varit på intervju ska givetvis få tydlig feed-back över telefon. Inte via mejl.
  4. Undvik standardformuleringar i dina mejl. Även fast du kanske skriver till flera samtidigt via ett rekryteringssystem är det människor du kommunicerar med. Använd gärna en personlig ton och visa en glädje över att kandidaterna valt att söka till just er.  

Ta hjälp av vår guide för att med några enkla tips komma igång med att förbättra er kandidatupplevelse, redan idag. Klicka på bilden nedan för att läsa den direkt eller ladda ner den till din dator. 

Ny uppmaning till handling

Vill du läsa mer i ämnet så vill vi tipsa om artikeln Skapa en bättre kandidatupplevelse. 

Lycka till i ditt arbete!