Intervju med Mats Wernheim, Jobbfestivalen #93

27 min
sep 2022
Mats Wernheim anordnar Jobbfestivalen den 14 september i Kungsträdgården i Stockholm. I detta avsnitt möter Josefin Mats och får höra om vad som fått honom att hyra hela Kungsan för att lyfta frågan om, och visa på möjligheterna till, en mer inkluderande arbetsmarknad.
Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering.
Viktiga takeaways
  • Jobbfestivalen för samman företag och arbetssökande.
  • Jobbfestivalen har som mål att skapa diskussioner kring mångfald och inkludering i rekrytering.
  • 31% av oanställda som stängs ute från arbetsmarknaden är de som saknar en gymnasieexamen.
Medverkande
Josefin-sv
Josefin Malmer, HOME of Recruitment
mats-w
Mats Wernheim, Jobbfestivalen
Om Josefin Malmer

Konsult och medgrundare av HOME of Recruitment. Utbildar inom kompetensbaserad rekrytering. Spetskompetens inom rekrytering; kompetensbaserade urvalsmetoder, arbetspsykologiska testverktyg, intervjumetodik, assessment, personbedömning och design av urvalsprocesser.

Om Mats Wernheim

Initiativtagare & Grundare av Jobbfestivalen - Tema Mångfald i Kungsträdgården. Stor entreprenör inom HR - bland annat som grundare av JobAgent®, JobbFestivalen, ZeroLime, MAYDAY (ISS/MAYDAY) samt medgrundare av IRETURN.

 

Innehåll i avsnittet 

Josefin gästas av Mats Wernheim, titulerad sann eldsjäl inom rekrytering och mångfald. Mats berättar om sina 30 år inom bemanningsbranschen, där han sett en avsaknad av en sann öppenhet för alla. Mats kommer från den digitala världen men ville skapa ett analogt event, vilket slutade med att han i september abonnerade hela Kungsträdgården för att föra folk samman och skapa diskussioner kring mångfald och inkludering vilket kulminerade i den första jobbfestivalen 2020. I år 2022 är det runt 66 företag som deltar, varav 55 som söker personal, samt 6 kommuner från Norrbotten med deras koncept “sikta mot norr”. Som vanligt deltar såklart även HOME of Recruitment.  

Mats berättar hur hans öga för jämlikhet och öppenhet grundades redan under uppväxten i Täby 1960. Redan i skolan ville han stå upp för de som exkluderades eller blev felbehandlade, vilket har hängt kvar in i rekryteringsarbetet, och här kan Josefin känna igen sig.  

Själva rekryteringsresan började med att Mats arrangerade talangjakter och musikfester, som snart mynnade ut i en karriär som ljudtekniker och turnéledare. Efter att ha turnerat upp i 30årsåldern övergick Mats till ett mer klassiskt rekryteringsarbete för kundtjänstpersonal, där Arla var en av de första kunderna. Med en öppen människosyn efter flera år inom kulturbranschen kunde Mats rekrytera folk baserat på potentialen snarare än bakgrund eller andra fördomar. Mats minns hur detta genererade kommentarer från arla att dessa anställda var väldigt duktiga och väldigt annorlunda från den personal som de själva hade rekryterat. Först då insåg Mats skillnaden på människosyn mellan kulturbranschen och näringslivsbranschen. Som mellanhand mellan arbetsgivaren och de anställda så var det mer gott bemötta då han “gick i god” för dessa människor. Mats fick upp ögonen för olika befintliga skallkrav som han anser kan uppfyllas helt utan att det egentligen säger något om hur man faktiskt kommer prestera. Med detta som bakgrund berättar han att 31% av oanställda som stängs ute från arbetsmarknaden är de som saknar en gymnasieexamen.  

Med detta som bakgrund berättar Mats om vikten av att Jobbfestivalen ska vara välkomnande, med en drömbild om att kunna skapa möten mellan högt uppsatta chefer och vanliga arbetssökande. Mässan fylls av mindre företag som drivs av riktiga eldsjälar, blandat med riktiga jättar som möts.