Intervju med Gabrielle Ödhammar, Concept owner Recruitment på Nordea Group

Gabrielle Ödhammar är Concept owner Recruitment, Talent Acquisition Global på Nordea Group. Så här svarar hon på våra fem snabba kring hennes spännande uppdrag.

Beskriv din bakgrund lite kort, vad har lett dig hit?

– Jag har läst till psykolog och jag jobbade sedan ett antal år som konsult inom urval, rekrytering och organisationsutveckling. I slutet av 2013 fick jag möjligheten att börja på Nordea som konceptägare för rekrytering.

Vilka är dina tre bästa tips till den som ska bygga en intern rekryteringsavdelning?

– Först och främst, förstå varför vill ni centralisera rekrytering – vad är det för problem ni vill lösa? För det andra, förstå de långsiktiga målen och vilka människor som krävs i framtiden för att företaget/organisationen ska förverkliga sin strategi. Sist men inte minst – gedigen rekryteringskompetens är helt avgörande för framgång! Om ni inte har kompetensen i organisationen så bör ni skaffa den. Bra rekryterare är a och o för att kunna leverera bra tjänster.

Vad är du mest stolt över hittills?

– Det är att vi under en mycket kort tid (ett antal månader) lyckades förbereda och lansera en gemensam rekryteringsenhet för 5 länder som idag hanterar ca 10 000 rekryteringsuppdrag per år.

Vad är nästa projekt för dig att ta tag i?

– Fokus för oss just nu är Compliance, (det kommer många nya lagkrav som påverkar rekrytering såsom GDPR och för finansiell verksamhet MiFID), ökad process-effektivitet och digitaliserade tjänster (robotics och dylikt).

Vad hade du önskat, såhär i efterhand, att du visste när du tog dig an uppdraget?

– I princip allt jag vet nu hade jag velat veta innan vi satte igång. Det var mycket som var osäkert när man gör något för första gången. Vi fick helt enkelt göra kvalificerade antaganden och sedan justera under tiden. Så tipset är nog att acceptera att du inte kommer att veta allt och att du kommer göra en del misstag. Det är helt enkelt oundvikligt.

Om jag ska nämna något mer specifikt exempel så skulle jag säga vikten av att skapa gemensamma arbetssätt och tydliga gränsdragningar. Ska man vara en enhet så behöver man ha en tydlig arbetsgång som alla följer. Jag hade nog inte riktigt förstått hur viktigt det är både för kvaliteten i servicen och för att skapa bra förutsättningar för samarbete mellan kollegor. Men det gemensamma arbetssättet är också något som måste få växa fram. Det är omöjligt at ha allt klart från dag ett.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.